• Op 23 mei is de eerste Datavakbond ter wereld opgericht om een vuist te maken tegen de techgiganten. Op het Amsterdamse SciencePark vond de oprichtingsvergadering plaats van het collectief dat de belangen wil behartigen van datawerkers die iedere dag, vaak met veel plezier, data produceren. Door de gebruikersmacht te bundelen wil de vakbond aan tafel komen bij bedrijven als Google en Facebook om goede arbeidsvoorwaarden af te dwingen.

    Initiatiefnemer van de Datavakbond is Paul Tang. Paul is delegatieleider voor de PvdA in het Europees Parlement en kondigde vandaag ook aan door te willen als lijsttrekker bij de Europese
    Parlementsverkiezingen van 2019.

    Zijn idee voor de Datavakbond kent internationale belangstelling en is hard nodig:

    ‘De nieuwe Europese wet die deze maand wordt ingevoerd, de GDPR, legt
    onomstotelijk vast dat de data die gebruikers produceren van hen is. Dagelijks produceren zij kosteloos data waar bedrijven als Google en Facebook miljarden mee omzetten. Deze techgiganten bepalen voor de volle 100% de voorwaarden waaronder we dat doen. Het wordt daarom tijd dat de gebruikers – de datawerkers – zich verenigen en een tegenmacht vormen. We moeten nú opstaan en voorop gaan in de strijd tegen de misstanden van internetreuzen.’

    Datawerk

    Het Cambridge Analytica schandaal laat zien dat op grote schaal internetdata worden verhandeld zonder dat gebruikers dit weten, laat staan dat zij zeggenschap hebben. De top vijf van grootste bedrijven naar
    marktwaarde bestaat inmiddels uit techgiganten, waaronder Google en Facebook. Driekwart van het wereldwijde sociale mediaverkeer gaat via Facebook (inclusief Instagram, WhatsApp en Messenger). Dat vindt
    de Datavakbond op zichzelf al een grote zorg, die nog groter wordt door de schaalvoordelen, de zogeheten netwerkeffecten. Google en Facebook lijken gratis, maar de gebruikers betalen met data. Elke handeling op een
    platform geeft gebruikersinformatie weg en kan in algoritmes gevangen worden. De data maken het mogelijk gericht te adverteren. Een gemiddelde gebruiker in Europa brengt Facebook algauw tientallen euro’s per jaar in
    het laatje.

    Ambities

    De ambitie van de Datavakbond is allereerst om met Facebook en Google arbeidsvoorwaarden voor de datawerkers te bespreken. Zo wil de Datavakbond dat de techgiganten haar gebruikers de mogelijkheid biedt
    voor niet gemanipuleerde zoekresultaten en advertentievrij gebruik.

    Met voldoende datawerkers kan dat. Dan kunnen Google en Facebook aan tafel worden gedwongen. De Data vakbond begint met een eerste
    vergadering van leden en vrijwilligers voor de zomer, een Hackaton om een staking technisch mogelijk te maken en een Cookiemonsterdag om mensen bewust te maken van de vele cookies op hun apparaten.

    Voorzitter van het bestuur van de Datavakbond is Bas van der Gaag, wiskundeleraar in het voortgezet onderwijs. Hij ziet dat zijn leerlingen zonder nadenken hun hele leven aan techbedrijven overhandigen. ‘In mijn
    lessen geef ik voorlichting over de risico’s van Facebook en Instagram. Het is niet per se erg dat jongeren alles online delen maar gebruikers moeten daar op zijn minst zeggenschap over hebben. Ik roep ouders en jongeren
    op om zich aan te sluiten bij de Datavakbond om zichzelf en hun kinderen te beschermen tegen de willekeur van bedrijven als Google en Facebook.’

    Geinteresseerd? Check: www.datavakbond.nl